BeStart Bootcamp geeft richting aan cleantech startups

Vorige week vond de inmiddels beroemde BeStart Bootcamp plaats met startup coaches Frans Nauta en Hans Westerhof. Onze startups werden in 2 dagen volgepompt met know-how over hun ‘deal’, marktsegmentatie, klantwaarde, impact, geld verdienen, competitie en nog veel meer.

Mom-test

Voor Elisha Weeber stak de bespreking van de Mom-test er bovenuit. “Klanten bevragen is heel relevant voor de fase waar wij met WastedLab in zitten. Wij staan op het punt om onze app te lanceren, die mensen helpt om plastic afval tegen te gaan. Natuurlijk hebben we wel een idee wat onze appgebruikers willen, maar die aannames moeten we staven. En dat kan alleen door de juiste vragen stellen. De Mom-test geeft mij heel wat eye-openers op dat vlak”.

Business model

Ook voor Amir Samani en Yang Soo Kloosterhof kwam de bootcamp goed van pas. “Na de zomer willen we ons aangescherpte business model presenteren voor Powerchainger. Iedereen moet mee kunnen in de transitie naar een duurzame maatschappij. Ongeacht wat je hebt of wat je kan. Nu is het vaak zo dat je moet investeren (bijvoorbeeld in zonnepanelen of elektrische auto’s) om er voordeel uit te halen, maar wij denken dat het anders kan. Ons beloningsysteem zorgt ervoor dat je met simpele duurzame handelingen allerlei soorten voordelen kunt behalen. Niet alleen financieel, maar ook een bijdrage aan je community of je omgeving. De input van Hans en Frans heeft ons enorm geholpen om onze klanten, onze waardepropositie en ons verdienmodel verder uit te werken.”

Komende donderdag 2 juli pakken we door met een praktische peer to peer sessie. Verschillende startups brengen hun eigen casus in, die door de groep van alle kanten zal worden bekeken.